گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

استرداد هدایا و جواهرات در طلاق توافقی

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۰۷:۰۹ ب.ظ

در طلاق توافقی ابتدا باید سر چیزهای گوناگون توافقی کنند که مهریه نفقه فرزند جزو این دسته می شود و استرداد هدایای نامزدی و جواهرات در طلاق توافقی نیز یکی از این مسائل است که باید در موردش به توافق رسیده باشند.

اما اگر زن و شوهر در این موضوعات به تفاهم نرسند، می توانند ادعای خود را در همراه با دادخواست مرتبط، به دادسرا خانواده عرضه دهند و تنظیم دادخواست استرداد هدایا و طلاها را مطرح نمایند.

ماهیت حقوقی هدایای دوران پیوند چه هست؟

همانگونه که بیان شد، در مورد هدایای پس از پیوند نکاح (ازدواج به فرم ثبت رسمی) قوانینی با عنوان هدایای پس از پیوند نکاح در ضابطه مدنی و سایر قانون به چشم نمی خورد.

اما به عقیده می رسد تقدیم این نوع هدایا از مصادیق پیوند سنتی هبه ( یعنی نوعی بخشش بدون عوض) است. برای همین، به بررسی مقررات ضابطه مدنی راجع به پیوند هبه می پردازیم تا مسئله استرداد هدایای نامزدی پس از پیوند نکاح اینگونه روشن گردد.

ماده ۷۹۵ ضابطه مدنی اینگونه بیان داشته است «هبه عقدی است که به طبق آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک می کند تملیک کننده واهب، طرف دیگر را متهب، مالی را که مورد هبه است عین موهوبه می گویند.»

اینگونه ماده ۸۰۳ همان ضابطه بیان نموده است «بعد از قبض اینگونه واهب می تواند با بقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر درموارد ذیل:

۱- در صورتی که متهب، پدر یا مادر و یا اولاد واهب باشد.

۲- در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.

3 – در صورتی که در عین موهوبه تغییری حاصل شود.

شروط مطالبه هدایای دوران پیوند چه هست؟

۱- اولین شرط این است که خود هدیه موجود بوده و از بین نرفته باشد:

به عنوان مثال در صورتی که هدیه یک دستگاه وسیله نقلیه بوده که از ناحیه زوج به زوجه هدیه شده باشد و این وسیله در اثر تصادف و یا آتش سوزی و امثال آن از بین رفته و تلف شده باشد قابل استرداد و مطالبه نخواهد بود .

در این فرض بر ضد هدایای قبل از پیوند که بیان شد، تا اینکه قیمت آن اینگونه علیرغم اینکه از نوع هدایای قابل نگه داشتن است قابل مطالبه نیست چه هدیه گیرنده مقصر بوده باشد چه غیر آن.

۲- دومین شروط اینکه پول یا کالای مابه ازا پرداخت نشده باشد:

مثلا هدیه دهنده شرط کند که در عوض ماشینی که هدیه می دهد، یک دستگاه موتوسیکلت دریافت نماید که در این فرم درصورتیکه هدیه دهنده ماشین را داده باشد و موتور سیکلت را تحویل گرفته باشد، هدیه دهنده نمی تواند هدیه را پس بگیرد و حق رجوع به آن را نخواهد داشت.

جهت دیدن کامل مقاله روی لینک "  استرداد هدایای نامزدی + دوران عقد + طلاق - گروه وکلای آریا دادیار " مراجعه کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۱۵
vahid نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی