گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

وکیل شرکت

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۲۸ ب.ظ

وکیل شرکت کیست؟ آیا میتوان هر فردی را بعنوان وکیل شرکت تعیین نمود؟ حتما جواب منفی است. فردی را میتوان بعنوان وکیل شرکت تعیین نمود که توانایی شروط مقرر در ضابطه باشد.

بعنوان مثال شرکتهای دولتی می توانند فردی را بعنوان نماینده حقوقی خود انتخاب نموده و وی را به دادسرا معارفه نمایند تا به دفاع از منافع و حقوق آن شرکت دولتی عمل نماید.

نظیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری. اما شرکتهای خصوصی الزاما میبایست وکیل دادگستری را بعنوان وکیل شرکت به دادسرا معارفه نمایند. نظیر شرکت سهامی معین که ۵۱% سهام آن متعلق به اشخاص باشد.

نکته: شرکت هایی که مال دولت هستند اینگونه می تواند وکیل پایه یک دادگستری را برای اجرا تمامی کار حقوقی شرکت از جمله مشاوره حقوقی، شرکت در جلسات بررسی در دادسرا و غیره انتخاب نماید. لذا منعی برای ایشان وجود ندارد.

وکیل شرکت های تجاری به این معنی است که پروانه پایه یک دادگستری خود را گرفته و در تنظیم قراردادها و اجرا سایر کار مرتبط به شرکتها توانایی خبرت و بینش کافی و لازم باشد.

در مراحل انجام کار به این فرم مشاهده میشود که هنگامی وکیلی متخصص خود را نمایندگی در کار شرکتها قرار میدهد، از پرداختن به سایر موضوعات نمایندگی نظیر دعاویی حقوقی، دعاوی کیفری و خانواده اجتناب نموده و عمده فعالیت وکالتی خویش را به نمایندگی برای شرکتهای تجاری معطوف میدارد. از این رو است که به وی، وکیل شرکتهای تجاری بیان میشود.

وکیل کار شرکتها کیست؟

دعاوی مرتبط به شرکتها اصولا به دو نوع تقسیم میشود. شرکتها یا بین عضوهای خویش و یا بین اعضا (تحت عنوان کلی شرکت) با سایر اشخاص عادی جامعه به مناسب مراودات مالی و قراردادی که دارند، دچار اختلافات حقوقی میشوند. این اختلافات، مطرح و اقامه دعاوی تجاری و دعاوی حقوقی را در پی دارد.

به این دسته از دعاوی، دعاوی شرکتها بیان میشود. وکیل شرکتها به شخصی می توان گفت که به طبق سمت داشتن از سمت شرکت، در دعوا شرکت نموده و نسبت به دفاع از حقوق و منافع شرکت عمل مینماید.

قرارداد شرکت با وکیل چگونه است؟

آیا شرکت میتواند صرفا وکیل تلفنی داشته باشد؟ جواب مثبت است. وکیل تلفنی شرکت به شخصی می گویند که با بستن قرارداد کاری با شرکت تحت موضوع مشاوره حقوقی از طریق تلفن برای شرکت فعالیت مینماید. قرارداد شرکت با وکیل میبایست در بردارنده مدت همکاری و مسئله نمایندگی باشد.

وکیل شرکت خصوصی کیست؟

شرکتهای خصوصی برای اجرا نمایندگی در دعاوی نزد مقامات قضایی اعم از دادگاههای حقوقی و دادگاههای کیفری، الزاما بایست از وکیل پایه یک دادگستری استفاده نمایند.

بنابراین شرکتهای خصوصی قادر نیستند فردی غیر از وکیل پایه یک دادگستری را بعنوان وکیل به دادگاه ای که پرونده در آن جریان دارد معارفه نماید. لذا وکیل شرکت خصوصی با تنظیم قرارداد و اخذ نمایندگی از شرکت خصوصی وفق ضابطه و اساسنامه شرکت، عمل به نمایندگی مینماید.

قرارداد وکیل با شرکت چگونه تنظیم میشود؟

قرارداد وکیل با شرکت شامل نکاتی است که بین دو جانب پیوند مورد توافق قرارگرفته است. وکیل شروط کار خویش را اعلام میدارد. در قرارداد وکیل با شرکت، حد حق الوکاله و نحوه پرداخت آن معین میشود. حدود و ثغور فعالیت وکیل در قرارداد بیان میگردد.

محتمل است وکیل شرکت صرفا نمایندگی در پرونده ای را داشته باشد که در دادگستری در جریان است. لذا با پایان یافتن پرونده مورد عقیده، نمایندگی وکیل شرکت اینگونه به پایان رسیده و ادامه همکاری نیازمند تنظیم قرارداد مجدد میباشد.

شرح وظیفه وکیل شرکت چگونه است؟

وکیل شرکت چه کمکی می تواند به موکل های خود بکند؟ بعضی از وظایف وکیل شرکت ها در ضابطه مورد احصا قرار گرفته است.

لذا مورد نمایندگی نظیر سایر موارد، دربردارنده مطرح و اقامه دعوا از ناحیه موکل و دفاع از حقوق ایشان میباشد. حال محتمل است برخی از موارد توسط شرکت از وکیل خواسته شود که اجرا آن کار اینگونه به ید و اختیار وکیل باشد.

نظیر آنکه در بسیاری از کار شرکتها نیاز به مراجعه به داوری و اخذ استعلامات عدیده از سازمانهای گوناگون میباشد. محتمل است وکیلی معتقد باشد که کار خارج از دادگاهها به ایشان مربوطه نبوده و ایشان عهده دار اجرا آنها نمیباشد.

 در این فرض میبایست هرگونه تکلیفی که شرکت از وکیل میخواهد، در متن و شرح وظیفه وکیل تجاری بیان و قید گردد. تا از پیدایی اختلافات در آتی خودداری شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۳۱
vahid نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی