گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

وکیل دیوان عدالت اداری

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۳۶ ب.ظ

ممکن است برای شما و اشخاصی که قصد دارند شکوائیه از ارگان های دولتی و اداری مملکت هستید اسم دیوان عدالت اداری آگاه باشد.  اما برای برخی دیگر پرسش است که دیوان عدالت اداری چه هست؟ چه وظایفی دارد و حدود شایستگی آن چقدر است ؟

با توجه به همین مسئله، در این مقاله به معارفه دیوان عدالت اداری پرداخته و در مورد وظیفه و حدود اختیارات این تشکلیات صحبت می کنیم. اگر پرسش خاصی در این مورد دارید می توانید همین الان با ما تماس گرفته و یا در بخش انتهایی همین مقاله در قسمت نظرات مطرح کنید. ما سریعا پاسخگو شما خواهیم بود.

دیوان عدالت اداری بر اصل اصل 173 و اصل 156 ضابطه اساسی  ضابطه اساسی جمهوری اسلامی ایران از سال 1363 به عنوان یک نهاد اختصاصی زیر عقیده رئیس قوه قضاییه شکل گرفته است. مقصود از تشکیل دیوان عدالت اداری، بررسی اختصاصی به شکایات مردم نسبت به مامورین، واحد ها و آیین نامه های دولتی و دادگر حقوق آنها از طریق این مجموعه است.

ساختار و تشکیلات دیوان عدالت اداری

طبق ضابطه تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392، ساختار و تشکیلات دیوان عدالت اداری به عنوان مرجعی که مرکز حقیقی آن در تهران است متشکل از بخش ها زیر است:

  1. ناحیه بدوی
  2. بخش تجدید عقیده
  3. هیات عمومی
  4. هیات های اختصاصی

شایان به بیان است که برای دسترسی آسان تر مردم به خدمات دیوان عدالت اداری، دفاتر دیوان عدالت در کانونها استان ها اینگونه شکل شده  که وظیفه انها اکثر ثبت درخواست ها و دادخواست های معترضان و شاکیان است.

وظیفه دیوان عدالت اداری چه هست

همانگونه که بیان شد بررسی به شکایات مرتبط با واحد ها و مأموران دولتی و اینگونه شکایت مرتبط با تصمیم ها و آرای حتمی هیأت ها و کمیسیون اداری و شکایت از استخدامی کارکنان حکومت و برخی نهادها و دستگاه های عمومی و اجرایی مملکت وظیفه ناحیه دیوان عدالت اداری است.

اما برای بسیاری پرسش می شود که شیوه بررسی به شکایات چگونه است و یا چگونه به دیوان عدالت اداری شکوائیه کنیم ؟

چگونه به دیوان عدالت اداری شکوائیه کنیم

نظیر همه خدمات قضایی، بررسی به شکایت مربوطه نیازمند عرضه و تقدیم دادخواست است. به همین سبب کسانی که میخواهند شکایت کنند، می توانند دادخواست خود را پس از تکمیل شدن یه دبیرخانه دیوان عدالت اداری مرکز استان خود تسلیم نمایند.

پس از عرضه دادخواست، ناحیه دیوان عالت اداری در مرکز استان ها به شکایاتی بررسی می کنند که ذی نفع، وکیل و یا نماینده قانونی شخص، بررسی به شکوائیه را در برابر ضابطه درخواست کرده باشد.

پس از اصدار دستور دیوان عدالت، اجرای دستور می بایست تا حداکثر 1 ماه پس از الاغ اجرا گیرد. در این فرم محکوم له می بایست رضایت شاکی را بدست آورده و این مورد را بصورت کتبی برا دیوان ارسال کند. در غیر اینصورت دیوان قارد خواهد بود وی را به مدت 5 سال انفصال از خدمت و به پرداخت خسارت مجبور نماید.

دستور چندگاهه دیوان عدالت اداری

طبق ضابطه دیوان عدالت اداری ایران، درصورتی که شاکی مدعی باشد که اجرای اقدامات و تصمیمات یا آرا قطعی دستگاه طرف شکوائیه، سبب مدخل خسارات جبران ناپذیر می گردد، ناحیه دیوان می توانند عمل به اصدار دستور چندگاهه کنند تا قضیه در شروط کم خطر بررسی گردد.

ناحیه دیوان عدالت اداری تهران

با توجه به قانون مطرح شده، در حال حاضر 53 شعبه بدوی و 21 شعبه تجدید عقیده و 7 شعبه اجرای احکام در دیوان مشغئل به فعالیت هستند.

از طرفی به علت اینکه آراء صادره توسط ناحیه بدوی قابل تجدید نظرخواهی است، در کنار شعبات بدوی 21 شعبه تجدید عقیده اینگونه در عقیده گرفته شده که متشکل از یک رئیس و 2 مستشار است. حکم دادگاه در این داده بر اصل اکثریت وجود دارد.

برای حضور در شعبات تجدید عقیده دیوان عدالت یکی از دوجانب یا وکیل یا قائم مقام قانونی آنها می تواند نسبت به تمامی آرای ناحیه دیوان دادخواست تجدید عقیده را حداکثر تا 20 روز بعد از ابلاغ اولیه تسلیم نمایند. این مدت برای ایرانیان خارج از مملکت تا 2 ماه بعد از ابلاغ است.

شیوه انتخاب قضات دیوان عدالت اداری

مطابق ضابطه تمام قضات واجد شروط با دستور رئیس قوه قضائیه انتخاب می شوند. قضات منصب دیوان عدالت اداری میب ایست حتما 10 سال پیشینه کار قضایی داشته باشند. این ضابطه در مورد قضاتی که گواهینامه کارشناسی ارشد، دکتری و یا گواهینامه حوزوی همتراز در یکی از گرایش های رشته حقوق دارند به 5 سال پیشینه کار قضایی تخفیف یافته است.

جهت خواندن کامل مقاله می توانید به سایت "  وکیل دیوان عدالت اداری + آنلاین + مجرب + هزینه - آریا دادیار " مراجعه کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۲۳
vahid نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی