گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

وکیل کلاهبرداری چه کاری انجام می دهد؟

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۴:۲۷ ب.ظ

هنگامی پرونده کیفری در دایره کلاهبرداری دارید، قبل از هرگونه عمل از مشاوره و نمایندگی وکیل کلاهبرداری حرفه ای و کاربلد استفاده کنید.

زیرا مسئله کلاهبرداری در ضابطه بسیار حساس و با دقت است و در برخی از موارد محتمل است سرانجام پرونده شما را به صورت کلی عوض کند.

وکیل کلاهبرداری حرفه ای و کاربلد، توانایی نمایندگی در به خاص بودن جرم کلاهبرداری، اثبات ادعای موکل، آگاهی و توانایی کافی به قانون مجازات اسلامی و سایر قانون آمره را دارد.

تعریف جرم کلاهبرداری

در ماده یک ضابطه مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری جرم کلاهبرداری اینچنین تعریف شده است، هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت ها یا تجارتخانه ها یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد.

یا به کار غیر واقع امیدوار نماید. یا از حوادث و پیش آمدهای غیرواقع بترساند و یا اسم و عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از ابزار مذکور و یا ابزار تقلبی دیگر وچوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب می شود.

عنصر مادی جرم کلاهبرداری

عنصر مادی جرم کلاهبرداری عبارت است از فعلی که همراه با سوءنیت و فریب شخص باشد. برای تحقق جرم کلاهبرداری اول بایست مانور متقلبانه فرم گیرد. به این معنا که تقلبی بودن ابزار یا هرنوع عملیات ضد واقع یا تا اینکه عناوین مورد استفاده کلاهبردار به منظور فریب اشخاص استفاده شود.

عنصر روانی جرم کلاهبرداری

اولین عنصر روانی جرم کلاهبرداری، قصد به کار بردن وسیله متقلبانه و دانش به غیر واقعی  بودن ابزار مورد عقیده سوء نیت عام است. مرتکب در بکار بردن حیله و تقلب و توسل به  ابزار متقلبانه قاصد و نسبت به غیر واقعی بودن آنها متقلبانه بودن عالم باشد و الا عنصر سوء نیت عام تحقق نخواهد یافت.

کلاهبردار بایست با توسل به ابزار مذکور امری را که ضد  واقع است، واقعی جلوه دهد و اطمینان مجنی  علیه را جلب وی را به تسلیم مال خود به  مرتکب یا ثالث متقاعد کند؛ تا زمانیکه  این تسلیم دراثر از اغفال حاصل از به کار بردن  وسائل متقلبانه نباشد،جرم تحقق نیافته است.

لذا جهل مجنی علیه به متقلبانه بودن ابزار  مورد استفاده کلاهبردار شرط تحقق جرم  است. در مقابل دانش وی به تقلبی بودن ابزار  مذکور طبق زوال وصف مجرمانه از عمل  مرتکب است. اگر مجنی علیه به رغم دانش به  غیر واقعی بودن ادعای مرتکب، مال خود را به  وی تسلیم کند، نتایج حاصله و ضرری که به او وارد شده دراثر از اراده آگاه او و بر اثر غفلت و بی توجهی اش بوده است، نه در اثر اغفال که  شرط لازم برای تحقق کلاهبرداری است.

عنصر قانونی جرم کلاهبرداری

قانونگذار در ماده یک ضابطه مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری،کلاهبرداری و مجازات جرم کلاهبرداری را بیان کرده است.

شرح ماده یک ضابطه مذکور این است که، هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت ها، تجارتخانه ها یا کار خانه ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد و یا به کار غیر  واقع امید وار نماید یا از حوادث و پیش  آمد های غیر  واقع بتر ساند؛ یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حواله جات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبر دار محسوب می شود و به  مجازات حبس از یک تا هفت سال و پر داخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است و رد مال به صاحب حقیقی مال  محکوم می شود.

جرم کلاهبرداری

ﺟﺮم ﮐﻼﻫﺒﺮداری ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺟﺮاﯾﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺣﻖ ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺟﺮم ﮐﻼﻫﺒﺮداری ﮔﻔﺘﻦ دروغ ﺗﻮﺳط ﮐﻼﻫﺒﺮدار و ﻓﺮﯾﺐ ﺧﻮردن ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺟﺮم ﮐﻼﻫﺒﺮداری ﮐﻪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺣﻘﻮق داﻧﺎن ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺳﻮء اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻘﻄﻪ ﺿﻌﻒ و ﯾﺎ آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮی ﺑﺰه دﯾﺪه و ﺑﺮدن ﻣﺎل ﯾﺎ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﯾﮏ اﻣﺘﯿﺎز ﯾﺎ ﻫﺮ اﻣﺮ دﯾﮕﺮی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﺎروا و ﯾﺎ ﻧﺎﺣﻖ اﺳﺖ. ﻗﺎﻧﻮﮔﺬار در ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ زمینه ﺗﻌﺰﯾﺮات با مطرح نمودن ﻋﻨﻮان ارﺗﺸﺎء و رﺑﺎ و ﮐﻼﻫﺒﺮداری ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺟﺮم ﮐﻼﻫﺒﺮداری اﺷﺎره ﻧﻤﻮده است.

وﻟﯽ ﻫﯿﭻ ﻣﺎده ای را ﺑﻪ ﺻﺮاﺣﺖ ﺑﻪ ﺟﺮم ﮐﻼﻫﺒﺮداری اﺧﺘﺼﺎص ﻧﺪاده اﺳﺖ. وﻟﯽ ﻣﺎده 596 ضابطه مجازات اسلامی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺿﻤﻨﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﻗﺎﻧﻮﮔﺬار در ﻣﺎده یک ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات ﻣﺮﺗﮑﺒﯿﻦ ارﺗﺸﺎء، اﺧﺘﻼس و ﮐﻼﻫﺒﺮداری ﺑﻪ ﺻﺮاﺣﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺟﺮم ﮐﻼﻫﺒﺮداری ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ.

مجازات جرم کلاهبرداری

در ماده یک ضابطه مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مجازات جرم کلاهبرداری تعیین شده است:

مرتکب جرم کلاهبرداری به مجازات رد مال به صاحب حقیقی مال و حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم میشود.

جهت خواندن مقاله کامل می توانید روی لینک " وکیل کلاهبرداری + بهترین + تهران - گروه وکلای آریا دادیار " مراجعه کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۱۱
vahid نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی