گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

اموالی که مالک خاصی ندارند

پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵ ب.ظ

اموال و مشترکات عمومی اموالی هستند که متعلق به عموم مردم بوده و مالک خاصی برای آنها وجود ندارد. مادۀ 24 و 25 ق.م
خصوصیات اموال و مشترکات عمومی:


1-    تملک خصوصی این اموال ممنوع است یعنی هیچ فردی نمی تواند آنها را مالک شود ماده 24 و 25 و 26 ق.م بنابراین طلبکاران دولت نیز نمی توانند اموال عمومی را توقیف نمایند، زیرا هدف از توقیف مال در واقع فروش و انتقال آن به منظور استیفای طلب است بنابراین توقیف مالی که قابل انتقال و تمالک خصوصی نیست امری بیهوده است.
2-    استفاده انحصاری از آنها ممنوع است بنابراین هیچ کس نمی تواند اتوبان یا خیابانی را برای استفادۀ  شخصی خود اختصاص دهد.
2-مباحات: براساس مادۀ 27 ق.م مباحات اموالی هستند که ملک اشخاص نمی باشند و افراد می توانند مطابق قانون آنها را تملک کرده و از آن استفاده کنند.
تفاوت اموال و مشترکات عمومی با مباحات: اموال و مشترکات عمومی به گونه ای هستند که هیچ شخصی نمی تواند مالک آنها گردند و لی مباحات اموالی هستند که مالکی ندارد ولی می توان به موجب قانون آنها را تملک کرد.
3-اموال مجهول المالک: اموالی هستند که در ملکیت اشخاص هستند ولی مالک آنها معلوم نیست و اعراض وی نیز مسلم نمی باشد.(زیرا اگر اعراض مالک مسلم باشد مال جزء مباحات به شمار می آید.)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۲۱
vahid نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی