گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

انحصار ورثه چه هست و چقدر زمان میکشد ؟

جمعه, ۱۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۳۳ ب.ظ

هر کدام از مراحل انحصار ورثه بایست در وقت مخصوص خود و با پرداخت هزینه آن فرم بگیرد. مشخص کردن وظیفه مال و اموال کسی هم که فوت شده است، یکی از کارهایی محسوب می شود که بعد از فوت یک نفر بایست اجرا شود.مخصوصا اگر شخص فوت شده، اموال زیادی هم داشته باشد.

ضابطه می گوید که اول بایست وظیفه کسانی که ارث میگیرند و سهم هر کدام در اموالی باقی مانده مشخص شود. این کار را اصطلاحا «انحصار وراثت» می گویند. حالا این برگه یا گواهی انحصار وراثت را چطور بایست تهیه کرد و چه مراحلی را برای بدست آوردن آن بایست اجرا داد کرد

انحصار ورثه چه هست و چقدر زمان میکشد ؟

برای گرفتن گواهی انحصار وراثت بایست به شورای حل اختلاف برویم وآخرین محل اقامت دائمی شخص فوت شده را تحویل دهیم.
لذا بایست به این نکته با اهمیت توجه کرد که بررسی به دعاوی درباره اصل و نسب، وصیت، تولیت یا وقف که محتمل است پس از فوت شخص فوت شده تشکیل شود همچنان در شایستگی دادسرا های عمومی است و اینگونه دعاوی تا اینکه با توافق دوجانب قابلیت مطرح در شورای حل اختلاف را ندارد.

چه مدارکی بایست همراه درخواست اصدار گواهی انحصار وراثت عرضه شود؟

درخواست کتبی انحصار وراثت شامل مشخصات کامل نام، و اقامتگاه شخص فوت شده و همه ورثه و نسبت هر یک از ورثه با شخص فوت شده بایست به همراه اسناد زیر به شورای حل اختلاف عرضه شود:

  • کپی عقدنامه همسر دائمی متوفی
  • فرم استشهادیه دال بر منحصر بودن وراث به اشخاص نامبرده شده
  • کپی شناسنامه ورثه
  • گواهی فوت متوفی صادر شده از سوی اداره ثبت احوال

بررسی به دعاوی درباره ایرانیان غیر شیعه مثل کلیمی زرتشتی مسیحی در هر مورد بر اصل قانون همان آیین اجرا می شودپس اگر شخص فوت شده از اقلیت های مذهبی بود عقیده مرجع مذهبی مرتبط به آیین خود را درباره تقسیم وراث بایست همراه درخواست عرضه دهد.

انحصار ورثه چقدر زمان میکشد؟

به درخواست اصدار برگ انحصار وراثت اعتراضی داشته باشد، به عنوان مثال آن شخص ادعا کند ورثه ای که اعلام شدند تمام ورثه نبوده اند و در این مسئله بصورت عمدی یا سهوی قصد تقلب را داشته اند یا فردی مدعی شود که وصیت نامه ای ازفرد فوت شده موجود است.
شورای حل اختلاف روی کار می آید و در مواردی که شایستگی بررسی به آن ها را دارد با تشکیل یکسری نشست و دعوت از دوجانب به مسئله بصورت کامل بررسی و در مواردی که خارج از شایستگی شورای حل اختلاف است با واگذار اعتراض، بررسی به مسئله را در شورا تا تعیین وظیفه در دادسرا متوقف کرده و دستور را برای آن صادر می کند.

جهت خواندن مقاله به صورت کامل روی لینک " وکیل انحصار وراثت + تهران + مراحل - گروه وکلای آریا دادیار " کلیک کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۴
vahid نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی