گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

تنظیم دادخواست

شنبه, ۱ آبان ۱۴۰۰، ۰۹:۲۷ ب.ظ

تنظیم دادخواست منحصر به دادسرا عمومی بدوی برای شروع دعوی نبوده و به فرم گوناگون درزمانهای متفاوت در زمان جریان دادرسی در ضابطه پیش بینی نشده: اعتراض به دستور غیابی تجدید عقیده خواهی حقوقی و اینگونه فرجام خواهی، اعادة دادرسی و مدخل ثالث و محتاج تقویم دادخواست می باشد و به طور اجمال می توان گفت که دادخواست از جمله بهترین اوراق قضایی وجود دارد به همین خاطر ضابطه گذار در تنظیم دادخواست حساسیت خاص ای را در عقیده گرفته و قوعد آمرانه ای را در این به خاص به نحوة تنظیم دادخواست اختصاص داده است. مع الوصف می توان به اختصار دادخواست را اینگونه تعریف کرد

تعریف تنظیم دادخواست

تنظیم دادخواست عبارت است از برگ های چاپی مخصوصی که از طرف وزارت دادگستری تهیه می شود که با در عقیده گرفتن شروط قانونی برای مطرح دعوی و شروع به بررسی تنظیم و تقدیم دادسرا می شود و درخواستی است و درخواست و رابطة آن با دادخواست:در برخی از ماده ضابطه آ.د.م. از جمله موارد ۱۰۸ و ۱۴۹ و ۱۷۸ و بسیاری از موارد ضابطه کار حسبی به درخواست عقیده شده و ضرورتی است درخواست توضیح داده شده با دادخواست مقایسه شود.

درخواست به چه معناست؟

درخواست عبارت است از تقاضایی که از مرجع قضایی می شود و معنای کلی و عام را در بر دارد و به عقیده می رسد محدودیتی برای آن نباشد.

علی الاصول درخواست متضمن نفعی برای درخواست کننده وجود دارد. در قسمت تأمین خواسته: ضابطه گذار تقاضای مربوطه به تأمین را با کلمة درخواست به کار برده و اینگونه در بسیاری از موارد دیگر قا نون تقاضای همراهان دعوی را با کلمة درخواست عنوان نموده است.

با این ترتیب نمی توان قواعد و ویژگیهای خاصی را برای درخواست قائل شد واگر بخواهیم به طور کلی تعریفی را به آن اختصاص دهیم می توان آن را تقاضایی از مرجع قضایی نسبت به اجرا امری یا منع از اجرا امری داشت و اصلا قالب و شکل خاصی برای آن پیش بینی نشده است.

رابطه درخواست با دادخواست

درخواست یعنی تقاضایی از دادسرا بدون شروط و قیود در حالی که دادخواست اقامة دعوی دردادگاه است و شروط و خصوصیات بسیار دقیق و جزئی را دارد که از جانب خواهان دعوی بایست پیش روگیری گردد، و لذا درصورتیکه کسی دادخواست را در قالب درخواست به دادسرا بدهد.

دادسرا نمی تواند به این ترتیب اثر دهد و مناط بررسی را در درخواست قرار دهد، و همانگونه که نمی توان دادخواست را به طور ساده درخواست تقدیم دانست، درخواست را هم لازم نیست که با خصوصیات دادخواست شکل دهیم و اگر چه اینگونه درخواستی را جوامع قضایی می پذیرند.

درخواست های قانونی مندرج تنظیم دادخواست

از جمله درخواستهای ضابطه گذار در ضابطه ایین دادرسی مدنی بیان نموده عبارتند از قرار تأمین خواسته مادة (۱۰۸ و) قرار تأمین دلیلم ۱۴۹ و قرار دستور چندگاهه (م ۳۱۰) و برخی از موارد ضابطه کار حسبی ملاحظة نکات: اصلا یک از درخواست تأمین سبب، دستور چندگاهه، تأمین خواسته، مسلزم تقدیم خواسته نیست و متقاضی می تواند تقاضا را طی نوشتة عادی تسلیم دادسرا کند، لیکن روند معمول و جاری در قرارهای تأمین خواسته و دستور چندگاهه تنظیم و تسلیم درخواست در برگ موسوم به دادخواست است.

قبل از تنظیم دادخواست چه باید کرد

درخواست را می توان قبل از اقامة دعوی ماهیتی یا در جریان آن و تا اینکه پس از اصدار دستور به دادسرا تقدیم کرد، علی القاعده با اصدار دستور، محکوم می تواند، اجرای چندگاهه حکم دادگاه دادسرا را بخواهد و ضرورتی به درخواست اصدار تأمین خواسته نیست. درخواست فوق درخواست و دادخواست در کار حقوقی آن است که درخواست کننده در موارد غیر ماهیتی اصدار یکی از قراردادها را مورد ادعا و مطالبه قرار داده درخواست بررسی ماهیتی دارد. نظیر درخواست بررسی به اعادة دادرسی غیر ماهیتی (درخواست) علی الاصول مستلزم تعیین وقت نیست، مگر در بعضی موارد که قانونگذار معین نموده است، مانندم ۱۸۷ ق.آ.د.م. (درخواست سازش).برای بررسی به درخواست، دادسرا دوجانب را احضار می نماید و در صورتی که احضار منافی با فوریت باشد دادرسی می تواند بدون احضار طرف دستور چندگاهه صادر نماید.

منبع : گروه آریا دادیار

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۰۱
vahid نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی