گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

عواقب اجرا گذاشتن مهریه چه هست؟

سه شنبه, ۶ مهر ۱۴۰۰، ۰۵:۲۸ ب.ظ

برای جواب به سوالات اجرا گذاشتن مهریه آغاز بایست بدانید تعریف مهریه در ضابطه چه هست. طبق ضابطه مهر به مالی بیان می شود که در خلال پیوند نکاح، برابر بر ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف زوج به زوجه پرداخت می شود.

مهریه عندالمطالبه است یعنی به هنگام جاری شدن پیوند نکاح، زن صاحب آن می شود و در فرم مطالبه، زوج بایست آن را بپردازد. طبق این تعریف زوجه هرگاه اراده کند، می تواند مهریه خود را از شوهرش طلب کند. لذا فرقی نمی کند که خواهان ادامه  زندگی مشترک باشد یا تصمیم بر جدایی از همسرش را گرفته باشد.

بحث ما در مورد عواقب اجرا گذاشتن مهریه است که به صورت کامل برای شما در ادامه توضیح می دهیم چه چیزهایی می باشد؟

هزینه  به اجرا گذاشتن مهریه چقدر است؟

همانگونه که بیان کرده ایم مسئله مهریه عمدتا در سند ازدواج مشخص می شود و از آنجایی که قباله ازدواج یک سند معتبر است، ذینفع از مسئله مهریه (زوجه) می تواند از طریق دادگاه های حقوقی دادگستری با تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه های دادرسی آن که در واقع همان هزینه به اجرا گذاشتن مهریه است؛ بر علیه شوهرش اقامه دعوا کند.

در این مورد زوجه بایست هزینه  دادرسی بالای دو میلیون تومان، معادل 5/3 درصد از کل خواسته مهریه را در عقیده بگیرد. این مبلغ را خواهان مطالبه مهریه، بایست به عنوان هزینه  دادرسی پرداخت کند.

آیا می توان هزینه دادرسی را پرداخت نکرد؟

بسیاری از خانم ها به علت هزینه بالای دادرسی، از به اجرا گذاشتن مهریه خود منصرف می شوند. در اینجا بایست بگوییم که ضابطه برای حمایت از این بانوان راهکاری را در عقیده گرفته است.

اگر مبلغ مهریه خیلی بالا باشد، برای مثال 99 سکه یا اکثر باشد و زن نتواند هزینه دادرسی را بپردازد، می تواند دعوی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را به دادسرا بررسی کننده به پرونده مهریه تقدیم کند.

در این حالت زوجه بایست یک استشهادیه به همراه دو نفر شهود به دادسرا معارفه کند. سپس دادسرا مذکور آغاز مسئله اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه را بررسی کرده و در صورتی که زوجه را معسر تشخیص داد، بدون دریافت هزینه دادرسی، دعوی مطالبه مهریه را بررسی و طرف مقابل را محکوم به پرداخت مهریه می کند.

بدین فرم پس از اصدار حکم دادگاه قطعی، زوجه می تواند از طریق اجرای احکام مدنی نسبت به توقیف اموال بلامعارض شوهرش عمل و در فرم وجود شروطی طبق ماده3  ضابطه نحوه اجرای احکام مدنی، نسبت به بازداشت زوج عمل کند.

شما همچنان در مورد اجرا گذاشتن مهریه به سایت آریا دادیار مراجعه کنید که یک مقاله کامل در مورد اجرا گذاشتن مهریه برای شما آماده کرده اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۰۶
vahid نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی