گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

گروه وکلای آریا دادیار - قبول انواع وکالت

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران با قبول انواع پرونده های حقوقی و کیفری

سفته سفید امضا به کارفرما

شنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۰، ۰۷:۱۶ ب.ظ

سفته سفید امضا امروزه زیاد به گوش افراد رسیده است. از اکثر افرادی که وارد کار می شوند و یا در کارخانه ها ، شرکت ها و م موسسات مختلف به دنبال کار می روند ، هنگام عقد قرارداد خواسته می شود سفته سفید امضا کنند. اگر با سفته سفید و عواقب حقوقی آن آشنا نباشید ، مشکلات زیادی برای صادر کننده سفته بوجود می آید. مشکلاتی که خلاص شدن از آنها بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است

تعریف سفته

سفته سند تجاری الزامی است که براساس آن یک طرف (صادر کننده) متعهد می شود مبلغی را در یک بازه زمانی مشخص  مشخص به طرف دیگر (گیرنده) پرداخت کند. این مبلغ باید با مبلغ چاپی روی سفته یکی باشد و نباید از آن کمتر و یا بیشتر باشد.

بخش های مختلف سفته؟

تاریخ صدور و پرداخت (سررسید) ، مبلغ ، نام صادرکننده ، نام گیرنده سفته و همچنین محل امضای صادر کننده

چگونه متن سفته را تکمیل کنیم؟

در ابتدا لازم است که شخص صادر کننده سفته مبلغ  را با حروف و عدد مشخص کند.

در قسمت حواله ، بجای استفاده از واژه حامل بهتر است تا نام گیرنده سفته نوشته شود .

در قسمت تاریخ صدور و پرداخت سفته فرد صادر کننده باید تاریخی را که گیرنده میتواند رسید خود را ثبت نمایید باید وارد کند.

برای بالا بردن اعتبار سفته حتما باید توسط فرد صادر کننده امضا شود و اثر انگشت و یا مهر شخصی نیز زده شود.

علاوه بر فرد صادر کننده و گیرنده افرادی نیز میتوانن پشت سفته را امضا نمایندبه عنوان ضامن.

چگونه میتوان مانع سوء استفاده از سفته تضمینی شد؟

امروزه بسیاری از کارفرما ها برای انجام کار از کارگر یا کارمند خود میخواهند سفته تضمینی را امضا نمایند.

توجه داشته باشید که در چنین مواردی سفته را بدون رسید امضا نکنید چرا که در صورت امضا کارفرما این حق را دارد تا در هر زمانی که بخواهد مبلغ سفته را از شما مطالبه کند.

در چنین شرایطی برای کامل کردن اینگونه سفته ها باید در قسمت تاریخ پرداخت آن عبارت جهت ضمانت یا ضمانت حسن انجام کار و در بخش نام گیرنده باید نام کارفرما و یا شرکتی که برای آن کار مینمایید ذکر شود، تا امکان سوء استفاده از سفته وجود نداشته باشد، استفاده از شهود نیز می تواند به شما کمک کند.

آیا سفته ای که در هنگام کار امضا می شود قابل دریافت است؟

در جواب به این سوال باید گفت، بله اگر کارفرما بتواند در دادگاه تخلف فرد صادر کننده سفته را به دلیل عدم انجام تعهدات و عمل نکردن به قرارداد خود ثابت نمایید.به طور مثال اگر فرد قبل از تمام شدن مدت قرار داد خود اقدام به ترک کار خود نمایید در صورتی که امکان جایگزینی وجود نداشته باشد و اگر تصمیم شما در روند کار تداخل ایجاد کند ، کارفرما می تواند از شما شکایت کند و تا سقف مبلغ سفته از شما طلب کند.

خیانت در سفته سفید امضا:

سو استفاده از امضاهای سفید یکی از مصادیق جرم خیانت در اعتماد است. اگر متولی (شخصی که سندی به عنوان امانت دارد) هر نوع رفتار خیانت آمیز نسبت به این سند نشان دهد ، جرم خیانت در امانت انجام خواهد شد.

فرض کنید شخصی سفته ای برای تضمین کار انجام شده دارد ، یعنی قرار است در آینده سفته را به صاحبش برگرداند و آن را خرج نکند. حال ، اگر این شخص از سفته سو استفاده کند ، آن را به دیگری واگذار کند ، سفته را گم یا ناپدید کند ، از آنجا که این سفته املاک امانت بوده است ، طبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی ، دارنده سفته برای خیانت در مجازات این وام از شش ماه تا سه سال زندان است.

قانون کار

در قانون کار و مقررات مربوط به آن در مورد دریافت وثیقه و ضمانت از کارگران مشمول، قانون مقررات خاصی وجود ندارد ، در حالی که شرایط کار و تعهدات مندرج در قرارداد کار با قانون و مقررات جاری مغایرت ندارد. توافق طرفین مشخص می شود. همان زمان ، مقامات حل اختلاف رای در مورد چک و سفته دریافت شده از کارگر را صادر می کنند که کارفرما آن را به این مقامات تحویل می دهد ، بدون پرداختن به اثرات حقوقی و عواقب این ضمانت ها اقدام به صدور رای می کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۰۶
vahid نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی